{"id":27,"date":"2017-07-12T06:36:26","date_gmt":"2017-07-12T06:36:26","guid":{"rendered":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/?page_id=27"},"modified":"2024-04-26T12:01:41","modified_gmt":"2024-04-26T12:01:41","slug":"svenska-konstnarer","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/svenska-konstnarer\/","title":{"rendered":"Svenska konstn\u00e4rer"},"content":{"rendered":"

Det finns m\u00e5nga stora svenska konstn\u00e4rer genom \u00e5ren och tv\u00e5 av de allra st\u00f6rsta idag \u00e4r Ernst Billgren och Jockum Nordstr\u00f6m. H\u00e4r ber\u00e4ttar vi mer om dessa personer, verk och svensk konst<\/a> n\u00e4r den \u00e4r som b\u00e4st.<\/span><\/p>\n

Ernst Billgren, eller Willhelm von Kr\u00f6ckert<\/span><\/h2>\n

\"SvenskaErnst Billgren, eller Willhelm von Kr\u00f6ckert som han bytte till \u00e5r 2015, \u00e4r en av Sveriges idag st\u00f6rsta konstn\u00e4rer. Han l\u00e4ste p\u00e5 Valands konsth\u00f6gskola<\/a> och blev \u00e5r 1997 invald i Kungliga akademien f\u00f6r de fria konsterna. Billgren \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att utmana och ifr\u00e5gas\u00e4tta vad konst inneb\u00e4r och vad som kan kallas, eller inte kallas, f\u00f6r konst. Ut\u00f6ver det \u00e4r han ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att arbeta med m\u00e5nga olika typer av konst; det r\u00f6r sig om bland annat m\u00e5leri, skulptur, och design av exempelvis m\u00f6bler.<\/span><\/p>\n

En del i Billgrens utmanande av konsten \u00e4r att hans verk st\u00e4ndigt uppm\u00e4rksammar fr\u00e5gor som ”vad \u00e4r bra och vad \u00e4r d\u00e5lig konst?”. Han har en tendens att blanda det som \u00e4r klassiskt vackert med element som \u00e4r ovanliga i finkulturella sammanhang, vilket skapar en slags mots\u00e4gelsefullhet som illustrerar hans ifr\u00e5gas\u00e4ttanden. P\u00e5 senare tid har man kunnat se en f\u00f6r\u00e4ndring i stil mellan Billgrens tidigare m\u00e5lningar, som ofta f\u00f6rest\u00e4llde djur i m\u00e4nniskokl\u00e4der och hade tydliga romantiska drag, och den senare von Kr\u00f6ckerts konst. <\/span><\/p>\n

Ett av Billgrens, eller r\u00e4ttare sagt von Kr\u00f6ckerts, popul\u00e4ra verk kallas ”vid stadens utkanter”. Tavlan f\u00f6rest\u00e4ller ett antal kvinnor i rikligt dekorerade kjolar som alternativt pekar och betraktar en stad. Inslag av f\u00e4rgl\u00f6shet i staden skapar kontrast mot m\u00e5lningens annars starka f\u00e4rger och von Kr\u00f6ckert anv\u00e4nder sig av perspektiv och f\u00e4rg p\u00e5 ett s\u00e4tt som f\u00f6r betraktaren rakt in i m\u00e5lningens fantasifulla f\u00f6rv\u00e4ntan. ”Vid stadens utkant” \u00e4r ett typiskt exempel p\u00e5 hur stilen hos konstn\u00e4ren f\u00f6r\u00e4ndrats och namnbytet g\u00f6r detta skifte extra tydligt.<\/span><\/p>\n

Jockum Nordstr\u00f6m<\/span><\/h2>\n

Jockum Nordstr\u00f6m kan ocks\u00e5 ses som en av Sveriges st\u00f6rsta samtida konstn\u00e4rer. Han \u00e4r utbildad f\u00f6rst till bildl\u00e4rare och senare i fri konst p\u00e5 Kungliga konsth\u00f6gskolan. Nordstr\u00f6m jobbar mycket i blyerts och med collage och mycket av det han g\u00f6r \u00e4r surrealistiskt och abstrakt. En del verk har varit extra provocerande, och Nordstr\u00f6m \u00e4r inte r\u00e4dd f\u00f6r att utforska melankoliska och o\u00f6nskade k\u00e4nslor med sina dova f\u00e4rger och mots\u00e4gelsefulla motiv. M\u00e5nga av Nordstr\u00f6ms verk f\u00f6rest\u00e4ller \u00e4ven erotik p\u00e5 olika, ovanliga, s\u00e4tt.<\/span><\/p>\n

Ett k\u00e4nt verk av Nordstr\u00f6m \u00e4r ‘A Necessary Rest in the Auditorium’, som f\u00f6rest\u00e4ller n\u00e5gra slumpm\u00e4ssigt utplacerade stolar och notst\u00e4ll, samt en liten, spridd grupp musiker som verkar spela lite okoncentrerat medan resten tar paus. Det \u00e4r bevis p\u00e5 Nordstr\u00f6ms genialitet hur l\u00e4tt det \u00e4r att f\u00f6rst\u00e5 att alla stolar varit upptagna f\u00f6r bara n\u00e5gra minuter sedan, men att de just nu, f\u00f6r tillf\u00e4llet, har l\u00e4mnats huller om buller medan de som spelar tar rast. Det \u00e4r l\u00e4tt att k\u00e4nna en slags sp\u00e4nning inf\u00f6r det som ska komma efter pausen, och bakgrunden som skulle kunna f\u00f6rest\u00e4lla ett golv visar smidigt p\u00e5 hur v\u00e4ggar och resten av rummet \u00e4r oviktigt. Det \u00e4r stolarna och musiken som \u00e4r i fokus b\u00e5de f\u00f6r oss och f\u00f6r m\u00e4nniskorna i bilden.<\/span><\/p>\n

Nordstr\u00f6m har st\u00e4llt ut sin konst i m\u00e5nga delar av Sverige, bland annat p\u00e5 Moderna mus\u00e9et, men ocks\u00e5 internationellt. En av hans utst\u00e4llningar var p\u00e5 Camden Arts Centre<\/a>, och han har ocks\u00e5 st\u00e4llt ut i New York och Berlin vid olika tillf\u00e4llen. Nordstr\u00f6m m\u00e5lningar g\u00e5r f\u00f6r flera miljoner p\u00e5\u00a0Bukowskis och andra auktionsfirmor<\/a> som \u00e4r stora inom konstv\u00e4rlden.<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns m\u00e5nga stora svenska konstn\u00e4rer genom \u00e5ren och tv\u00e5 av de allra st\u00f6rsta idag \u00e4r Ernst Billgren och Jockum Nordstr\u00f6m. H\u00e4r ber\u00e4ttar vi mer om dessa personer, verk och svensk konst n\u00e4r den \u00e4r som b\u00e4st. Ernst Billgren, eller Willhelm von Kr\u00f6ckert Ernst Billgren, eller Willhelm von Kr\u00f6ckert som han bytte till \u00e5r 2015, […]<\/p>\n","protected":false},"author":724,"featured_media":80,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"collection":[{"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/724"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":89,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions\/89"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/80"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/arkitekturforskning.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}